Tuesday 10 December 2013

Tahukah anda ruginya jika mengabaikan manfaat sinar matahari pagi




Ramai beranggapan panas matahari pagi sudah tidak diperlukan lagi akibat pencemaran udara dan persekitaran yang tidak sihat berbanding keadaan 20 tahun dahulu. Sinar matahari pada waktu pagi hakikatnya memberikan manusia vitamin D yang membantu meningkatkan tahap kesihatan mereka. 5 manfaat sinar matahari:


 1. Menguatkan jantung. Menurut peneliti dari Edinburgh University, pancaran matahari berupaya menurunkan risiko tekanan darah tinggi, strok dan masalah jantung. Pancaran matahari pada waktu pagi berupaya menguatkan degupan jantung manusia. 


2. Melancarkan perjalanan darah. Matahari pagi membantu meluaskan pembuluh darah. Saluran darah yang luas dapat melancarkan perjalanan darah dan mampu membawa lebih banyak oksigen dan nutrisi ke sel. Ini secara tidak langsung mempengaruhi jantung supaya lebih sihat. 


3. Mencegah diabetis. Pancaran matahari pagi merupakan insulin semula jadi yang memudahkan penyerapan glukosa terus ke dalam sel-sel badan. Proses penyerapan ini merangsang tubuh bagi mengubah gula dalam darah menjadi glycogen dan disimpan dalam hati dan otot.


 4. Mencegah barah. Vitamin D yang diperoleh daripada matahari  mampu menyingkirkan pelbagai virus yang merbahaya yang boleh menyebabkan tumbuhnya sel-sel barah.  Vitamin D juga amat penting untuk pertumbuhan tulang dan mencegah berbagai-bagai penyakit seperti barah payu dara, usus, radang dan tekanan.


5. Meningkatkan kualiti tidur. Tidur berkualiti amat penting kepada sistem badan manusia. Kekurangan dan tidak cukup tidur menyebabkan individu itu berubah mental dan fizikalnya. Sinar matahari dapat meningkatkan pengeluaran melatonin agar mendapat kualiti tidur yang baik. Melatonin dikeluarkan oleh kelenjar pineal yang wujud di dasar otak.


Pancaran matahari sememangnya amat berguna kepada kehidupan manusia untuk mendapat kesihatan secara semula jadi.  Sekiranya anda tiada masa untuk berjemur di bawah matahari pagi disebabkan masa yang amat terbatas, ia tidak menjadi masalah untuk anda memperoleh khasiat tenaga tulen matahari. Kajian yang dijalankan oleh Prof. Edward hampir lebih 20 tahun telah menghasilkan pelapik tilam Bio Velocity Sleep Mate  yang digunakan untuk tidur. Fungsi utama pelapik tilam ini ialah ia memberikan kualiti tidur yang optimum kepada individu yang memerlukan rehat yang cukup. Dunia semakin canggih, teknologi turut seiring dengan kecanggihan dunia. Dalam situasi anda yang bekerja dan tidak berpeluang untuk mendapatkan khasiat matahari pagi, boleh menggunakan pelapik tilam ini untuk mendapatkan tenaga tulen semula jadi kepada tubuh badan yang sentiasa terdedah kepada bahaya radiasi dan persekitaran yang tidak bagus untuk kesihatan.  Bahaya radiasi memberi kesan jangka masa panjang kepada sel-sel badan dan mengundang pelbagai penyakit. Kos yang tinggi diperlukan untuk rawatan supaya kembali sihat.





 Anda berminat untuk mengetahui harga pelapik tilam ini,  hanya SMS ke 013-3361043 untuk dapatkan harga 1 set BVSM.  Tawaran istimewa untuk anda yang sibuk.  Pembayaran melalui akaun MAYBANK  diterima. Sumber info:  http://www.merdeka.com/sehat/sinar-matahari-bisa-cegah-penyakit-jantung.html  

No comments:

Post a Comment