Friday 16 March 2012

Apakah itu KANSER PAYUDARA?

 
TAHUKAH ANDA?

Ramai yg sudah mengetahui bahawa kanser payudara adalah PEMBUNUH UTAMA  kaum wanita. Ia merupakan 'PEMENANG' carta nombor satu bagi penyakit yg paling ditakuti masyarakat Malaysia.

Ia biasanya menyerang wanita dlm kalangan umur 20-an dan ke atas. Menurut statistik sekitar thn 2002 dan 2003, sebanyak 31 peratus wanita diserang kanser ini berbanding penyakit-penyakit lain. Masyarakat cina mendahului kaum Melayu dan India.

Dianggarkan sekurang-kurangnya 1 per 19 % seseorang wanita itu akan mendapat kanser payudara dalam hayat mrk. Hampir separuh dr wanita yg didiagnosis mengidap KANSER PAYUDARA mendapat berita ini pada usia kurang dr 50 tahun.

Sebelum mengenali kanser payudara dgn lebih lanjut, mari lihat apa pengertiannya. Barah atau kanser adalah sesuatu penyakit yg merujuk kpd keadaan sel yg merebak di luar kawalan. Pencerobohan dan pemusnahan tisu boleh juga merebak ke organ-organ lain.

KANSER PAYUDARA pula merupakan sejenis barah yg terjadi akibat tindakan sel yg bermula drp bahagian payudara. Ia berkembang melalui proses pembahagian yg melebihi kadar keperluan organ dan seterusnya menyerang organ dan tisu-tisu yg berhampiran. PALING HEBAT, sel-sel kanser ini dpt MEMBEBASKAN DIRINYA DRP KETUMBUHAN ASAL DAN KEMUDIAN MEMASUKI SALURAN DARAH SERTA LIMFA (LYMPHATIC SYSTEM). Dgn cara ini jugalah kanser yg terdapat pada payudara merebak dan menyerang bahagian-bahagian lain dlm badan seseorang.

APAKAH SIMPTOMNYA???

PAYUDARA

Payudara anda akan mengalami perubahan saiz dan rupa. Anda dpt melihat seperti ada lekuk-lekuk pada bahagian payudara. Selain itu simptomnya  mungkin melibatkan penemuan ketulan atau berlakunya penebalan kulit payudara

PUTING BERDARAH

Penghasilan cecair drp puting adalah normal dan biasanya ia berlaku akibat masalah payudara yg tidak mudarat. Keadaan boleh jadi membimbagkan sekiranya puting berdarah.

RUAM DI BAHAGIAN PUTING

Ruam di bahagian ini dan persekitaran kulitnya juga boleh menjadi simptom serangan kanser payudara. Ruam di puting atau kawasan persekitaran puting boleh terjadi akibat dr ekzema

PUTING TERTARIK KE DALAM

Puting tertarik ke dalam adalah satu keadaan normal dan semulajadi pada sesetengah wanita. Walaubagaimanapun sekiranya keadaan ini baru berlaku dan terjadi TANPA SEBAB, anda harus berjumpa dgn doktor. Ketulan atau penebalan kulit dan diikuti dgn KEHADIRAN CECAIR KELUAR drp puting juga harus DIPANDANG SERIUS.

LENGAN

Ketulan atau bengkak pada sekitar ketiak.

 
KOS RAWATAN KANSER PAYUDARA

Jika di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), rawatan 25 kali radioterapi adalah lebih kurang RM1,500 hingga RM1,750 (RM50 sekali rawatan dan RM500 untuk caj peralatan dan perancangan radioterapi). Di HKL, keseluruhan rawatannya tidak lebih RM500.
‘‘Jika hospital swasta mengenakan bayaran RM200 sehari, kos keseluruhan bagi radioterapi sebanyak 25 kali cuma RM5,000 hingga RM6,000 sahaja.

Ehsan dr  SHAFINAZ SHEIKH MAZNAN dan NIEZAM ABDULLAH

Kos rawatan kanser payudara sangatlah mahal...jadi bertukarlah daripada bra biasa kepada PREMIUM BEAUTIFUL untuk kesihatan anda...BRA BIASA FUNGSINYA HANYA MENUTUP SAHAJA SEDANGKAN PREMIUM BEAUTIFUL MENCEGAH DAN MERAWAT KANSER...KESIHATAN 70% KECANTIKAN 30%....




LONG BRA PREMIUM BEAUTIFUL YANG MEMPUNYAI FAR INFRA RED DAPAT MENCEGAH  ANDA DARIPADA MENDAPAT BARAH PAYUDARA. INI KERANA FAR INFRA RED (FIR) DALAM PREMIUM BEAUTIFUL KORSET INI AKAN MENCEGAH PEMBIAKAN SEL-SEL KANSER DALAM BADAN DAN DAPAT MENGELAKKAN TERJADINYA KANSER.

KPD PESAKIT KANSER, FIR AKAN MENCEGAH SEL-SEL KANSER BARU & MEMUSNAHKAN SEL-SEL KANSER YG ADA DI DALAM BADAN.

OLEH ITU WAHAI KAUM WANITA JGN TUNGGU LAGI DAPATKAN 1 SET PREMIUM BEAUTIFUL UNTUK KESIHATAN ANDA.....MENCEGAH ADALAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT....

DAPATKAN 1 SET PREMIUM BEAUTIFUL HANYA RM2366.00 SAHAJA...JGN SAYANG DUIT KERANA DIRI ANDA LEBIH BERHARGA....

Contact Sis Rose 013-3361043 untuk percubaan percuma.

No comments:

Post a Comment